A járműbeszerzés és finanszírozás
kérdéskörét részletesen kitárgyalva a témakör befejezéseként
szeretnénk átnyújtani egy segédletet, mely felhasználásával
sokkal egyszerűbbé válhat a tapasztalatokkal nem rendelkező
olvasóink számára is egy finanszírozási kérelem összeállítása.
Jóllehet minden finanszírozó egyedi adatalap formátummal
dolgozik, azonban ezek az adatlapok lényegében ugyanazon kérdésekre
alapozódnak, ezért mindenképpen tanácsos első lépésként az
alábbiakban megadott szempontokra előre felkészülni.
Eszközoldal:
Nagyon fontos a jármű pontos gyártmányának és típusának
megnevezése, kivitele, futás teljesítménye, szereltségi foka,
kiemelve a környezetvédelmi minősítést (EURO I, EURO II, vagy
ezek hiánya), zajszint értéke, esetlegesen az erre utaló
certifikát beszerzése. Alapvető adat a jármű gyártási éve,
illetve az első forgalomba helyezés dátuma is. Mivel a lízingcégek
többsége ragaszkodik a használt járművek értékének műszaki
szakértő általi felbecsülésére, nagyon tanácsos az ajánlati
árat összevetni a műszaki állapotnak megfelelő piaci kínálati
árakkal is.
Beszerzendő mindenképpen a jármű összes alapdokumentációja,
mint pl. forgalmi engedély, különböző műszaki igazolások stb.
és kifejezetten tanácsos a végleges vásárlás előtt különösen
a nemzetközi forgalomra szánt járművek esetében az alapdokumentációk
felülvizsgálata a márkaképviseleteknél, illetve az illetékes közlekedési
felügyeleti szervnél. Ide kapcsolódóan az alváz és motorszám
ellenőrzése mindenképpen az első lépésünk legyen!
Mindenképpen pontosan tisztázzuk a jármű szállítója jogállását
is, közvetlenül a tulajdonos kínálja-e a járművet eladásra,
vagy kereskedő közbeiktatásával juthatunk hozzá a kiválasztott
eszközhöz. Kérjük el az illetékes személy nevét és elérési
lehetőségét, mivel a lízingcég a szállítóval is egyeztet a végső
szerződéskötés előtt.
Vevőoldal:
Mindenképpen készítsük elő az előző évekre vonatkozó mérleget,
illetve adóbevallást, mivel ezek elemzése képezi mindennemű bonítás
vizsgálat alapját. További alapdokumentum a cégbírósági végzés,
vagy vállalkozói igazolvány. Ezek mindegyikéről készítsünk több
fénymásolatot. Nagyon érdemes még a vállalkozást rövid írásos
formában bemutatni, ez nagyon megkönnyítheti az elbírálást végző
személy munkáját és az esetek többségében különösen fontos
lehet a vállalkozás működésének és a beszerzés pontos értelmezésének
vonatkozásában.
A hitelezési törvényi szabályozás értelmében minden finanszírozás
elbírálásához és engedélyezéséhez szükséges egy 30 napnál
nem régebbi TB, APEH és VPOP igazolás arról, hogy nincs köztartozásunk.
Amennyiben lehetséges szerezzünk be a számlavezető bankunktól
egy szabvány bankinformációt is, ami szintén szükséges elem a
bonítás vizsgálathoz, továbbá beszerzendő a fuvarozási tevékenység
végzéséhez szükséges hatósági engedélyek fénymásolata is.
Az alábbiakban bemutatunk egy átlagosnak mondható, jól használható
adatlap formátumot, a fentebb felsorolt szempontokra alapozva és
amely tartalmazza az összes olyan kérdést, melyek egy finanszírozási
kérelem esetében alapvetőnek tekinthetők.
|