Hogyan
finanszírozzuk haszongépjármű beszerzésünket?
Sajnálatos módon a magyar fuvarozók körében a
szakágazatra jellemző krónikus forráshiány következtében,
mely visszavezethető a fuvardíjak reál nyereség tartalmának évek
óta folyamatosan csökkenő tendenciájára, a teljesített fuvarok
után esedékes fuvardíjak lassú, nemegyszer akár 90 napig is elhúzódó
fizetési ütemezésére, valamint a kétes követelések egyre növekvő
részarányára, mindinkább időszerű probléma annak eldöntése,
a szükségszerű fejlesztések során milyen járműtípus beszerzése
történjék, elegendő-e a vállalkozás jövedelemtermelő képessége
az új jármű vételéhez, vagy valamilyen formában használt jármű
beszerzése képzelhető csupán csak el.
Amennyiben általában hosszas mérlegelést
követően körvonalazódik a beszerzésre kerülő jármű, következik
az újabb fejfájást és álmatlan éjszakákat okozó következő
probléma megválaszolása, elegendő saját szabad pénzeszköz áll-e
a vállalkozás rendelkezésére a beszerzés biztonságos lebonyolításához,
vagy sem. Amennyiben nem, és sajnos az esetek többségében ez a tényállás,
a beszerzéshez kapcsolódóan milyen finanszírozási módozatot válasszunk,
illetve mely finanszírozó konstrukciója áll legközelebb lehetőségeinkhez
és elképzeléseinkhez.
A fenti problémák alapos mérlegeléséhez
szeretnénk néhány hasznos tanáccsal szolgálni, általánosságban
elemezve a beszerzés és a finanszírozás alapvető kategóriáit.
Domináns kérdés az előleg nagysága, amely általában új eszköz
esetében a nettó vételár 20%-a, használt esetén pedig 30%,
vagy magasabb. Vegyük figyelembe, hogy minél magasabb az előleg,
annál kedvezőbbek számunkra a finanszírozási feltételek, az összes
futamidő alatt fizetendő költségek és kamatterhek, a szerződéskötéshez
kapcsolódó bonítás vizsgálati procedúra és minél kisebb az
előleg, annál magasabb lesz a fizetendő havi vagy egyéb ütemezésű
részlet, annál jobban rákényszerül a finanszírozó bonításunk
vizsgálatára.
Következő eldöntendő kérdés a finanszírozási forma. Normál
körülmények között egy magán, vagy társas vállalkozás számára
két lehetőség adott a finanszírozásra, mégpedig a klasszikus pénzügyi
lízing, valamint az operatív lízing vagy másképpen bérlet.
A pénzügyi lízing alapvetően a
tulajdonjog megszerzésére irányuló jogügylet, ahol a lízingbe
vevő és a lízingbe adó a lízingtárgy tulajdonjogának átadását
egyértelműen a szerződésben rögzített formában deklarálja. A
lízingtárgyat a lízingbe vevő eszközei között aktiválja és
5 év alatt amortizálja. A lízingdíj kamat tartalma és az
amortizáció számolható el költségként. A teljes beszerzési
érték ÁFA tartalma azonnal kifizetendő az előleggel együtt,
majd visszaigényelhető a megfelelő feltételek megléte esetén,
a havi törlesztés ezt követően ÁFA mentesen történik.
Az azonnal fizetendő ÁFA áthidalására, amennyiben az nem áll a
rendelkezésünkre, többféle, erősen bonítás függő konstrukció
között választhatunk. Bizonyos érdekvédelmi szervezetek a
tagjaik részére biztosítják a szükséges áthidaló hitelt,
melyek kamatszintje és lebonyolítási módja minden körülmények
között javasolt. Amennyiben ez az út nem járható, maguk a
finanszírozók is kínálnak ÁFA áthidaló hitelt, azonban ezek
odaítélése általában lényegesen problematikusabb, mint az
alapfinanszírozásé, tapasztalatunk alapján ezt a megoldást csak
végszükség esetén vegyék igénybe. A leginkább járható út
az úgynevezett nyíltvégű lízingfinanszírozási forma, ahol az
ÁFA tartalom a teljes futamidőre költségmentesen felosztott, de
így az természetesen csak a fizetés ütemének megfelelően igényelhető
vissza.
Az operatív lízing olyan jellegű szerződés, melyben a felek
alapvetően nem rendelkeznek konkrét módon a lízingtárgy
tulajdonjogáról, ennek rendezése általában a futamidőt követően
történik. A futamidő alatt kifizetett díjak teljes egészében költségként
elszámolhatóak, az előleg mellett csak az előlegre eső ÁFA - hányad
megfizetése esedékes, a törlesztések pedig normál ÁFA tartalmúak.
Ennél a formánál számolni kell egy bizonyos maradvány értékkel
is, mely általában a futamidő függvényében változó módon 5
- 40% között mozoghat jellemző módon. A nagyon magas maradvány
érték megdrágítja a konstrukciót magas állótöke tartalma
miatt, a túlságosan alacsony maradványérték pedig közgazdasági
szabályozói oldalról támadható.
A finanszírozás kiválasztásakor eldönthető a finanszírozásnál
alapul vett devizanem is, mely lehet Forint vagy valamely idegen
deviza, jellemzően korábban DEM, azonban napjainkban egyre inkább
előtérbe kerül az EURO is. Devizalapú finanszírozást a domináns
devizabevétellel rendelkező vállalkozóknak ajánljuk, ez a forma
általában lényegesen kedvezőbb lehet, mint a Forint bázisú
finanszírozás, azonban a forintleértékelés szerezhet
kellemetlen meglepetéseket is. Ennek ellenére akinek ez módjában
áll, válassza a deviza bázisú finanszírozást nemzetközi
fuvarozói tevékenység esetén.
A szerződéskötés előtt alaposan tájékozódjunk
a felmerülő mellékköltségekről is, sok későbbi kellemetlen
meglepetést kerülhetünk el ezzel. Elsősorban tisztázzuk, a
finanszírozáshoz kapcsolódik-e úgynevezett szerződéskötési díj,
melynek jellemző nagysága 1 - 2% között mozog. Továbbiakban egyértelműen
tisztázandó kérdés, hogy a szerződés közokiratba foglalása kötelező-e,
mely szintén jelentős költséget takarhat akár százezer
forintnyi nagyságrendben is.
Nagyon alaposan válasszuk meg a finanszírozó társaságot is,
lehetőleg kerüljük az ismeretlen nevű, nagyon erőszakosan rámenős
cégeket. Javaslatunk alapján a vezető bankok szakirányú lízingcégei
adják a legjobb finanszírozási ajánlatokat (pl. Unic Bank, CA Lízing,
Budapest Lízing), azonban itt kell számítanunk a legátfogóbb
bonítás vizsgálatra is.
A legtöbb járműkereskedő maga is kapcsolatban áll egy vagy több
szakfinanszírozóval, ajánlatuk mindenképpen megszívlelendő,
azonban gyakran kifizetődő lehet, ha magunk is megkeresünk néhány
más forrást is.
Amennyiben nem ismerjük ki magunkat ezen a
területen, már találhatunk néhány olyan vállalkozást is, akik
leinformálható módon, megfelelő referenciákkal rendelkezve vállalkozik
finanszírozás szervezésre, megkeresve az adott eszköz és bonítási
szint függvényében a legjobb finanszírozási formát és finanszírozót.
Ezen szolgáltatások esetében figyeljünk oda arra, hogy ne egy
adott finanszírozót képviselő vállalkozással kerüljünk
kapcsolatba, aki értelemszerűen a saját ajánlatát fogja preferálni,
hanem egy független szakértővel, ahol valóban válogatni lehet
az alternatív megoldások között. Még egy fontos dolog, soha ne
fizessünk előre finanszírozás szervezésért, mert ez visszaélésekre
adhat okot, várjuk meg az első tájékoztatást, hogy megítélhessük
annak tartalmát. Egyébként van már Magyarországon olyan vállalkozás,
ahol ingyen áll rendelkezésünkre az átfogó finanszírozási tanácsadás,
az ilyen cégek igénybe vételét mindenképpen javasoljuk, hiszen
ingyenes voltukból eredően véleményük kikérése semminemű
rizikót nem jelent.
Amennyiben kérdésük lenne, keressenek
meg minket a megadott címen!
|