Köszönhetően az utóbbi évek viharos
gazdasági változásainak, az egyre liberálisabb import- és
devizaszabályozásnak, a márkaképviseletek és szakszervizek
teljes körü elterjedésének köszönhetöen manapság egy haszongépjármü
csere vagy új eszközként történő beszerzés többé már nem
tartozik a középkori kalandozások korát felidézö vállalkozások
körébe. A viszonylagos nagy választékkal szemben álló igen
szigorú behozatali korlátozások, nem utolsó sorban a korábbi
"IFA időszak" beszerzési árait nagyságrendekkel
meghaladó átlagos bekerülési költségek azonban óvatosságra
intenek, nem árt a messzemenö körültekintés és megfontolás a
végleges döntés meghozatala elött.
Mit vegyek?
Természetesen mindenki szeretne új eszköz birtokában viszonylag
nyugodtan dolgozni, hiszen egy ilyen jármű esetében a garanciális
idöszakban szinte alig kell javítási költségekkel számolnunk,
nem utolsó sorban pedig a legújabb fejlesztésü motorok kínálják
a leggazdaságosabb üzemeltetést. Az új jármü beszerzése
mellett szól a mind erösebben jelentkezö közigazgatási szigor
is, mind pl. az EURO II szintü motor kizárólagos megkövetelése.
Alaposan vessünk össze minden szempontot a végleges döntésünk
előtt, mindenekelött azt vegyük vizsgálat alá, mennyire igényli
az adott fuvarfeladat a teljesen új jármüvet, mennyire élesen
jelentkeznek az üzemeltetési és környezetvédelmi elöírások
az adott területen, mennyire képes kitermelni az adott szállítási
reláció a jármü beszerzési árát. Általában elmondhatjuk,
hogy a nemzetközi fuvarozás az a terület, ahol mindenképpen törekedni
kell a minél fiatalabb jármüállományra. Itt a legélesebb a
piaci harc, egyre növekvö minöségi elvárásokkal jelentkeznek a
fuvaroztatók és a fuvarfeladat teljesítése során érintett országok
hatóságai és igen megkeseríthetik az ember életét vélt vagy
valós müszaki problémák szigorú számon kérésével.
A belföldi fuvarpiac jelenleg még nem igazán képes kellö
fedezetet nyújtani egy nagy értékü új jármü beszerzéséhez,
mely tény sajnos egy erös kontraszelekcióhoz vezet, minél erösebb
a fuvarozó, annál jobb fuvarfeladatokhoz tud eredményesen hozzákapcsolódni,
ez alapot ad a minél jobb müszaki színvonalat reprezentáló eszközpark
beszerzésére, a tipikus egy - két autós kisvállalkozói réteg
ellenben egyre inkább a perifériára szorul, nem hogy új eszköz
beszerzésére nem képes, de gyakran a saját létfenntartása is
csak igen nagy eröfeszítések árán biztosított, egyre inkább
polarizálva a fuvarozói kört.
Új jármű
Akár belföldi, akár nemzetközi fuvarfeladat elvégzésére szándékozunk
jármüvet beszerezni, az elsö körben mindenképpen érdemes tájékozódjunk
az új jármüvek vételáráról és finanszírozási feltételeiröl,
ezen adatokat azután felhasználhatjuk használt jármü vásárlása
esetén is, mint a kínálati ár összehasonlító alapadatát.
Amennyiben új jármü beszerzése mellett döntöttünk, igyekezzünk
megkeresni a területileg illetékes márkakereskedöt. Mindenképpen
itt érdemes kezdeni az érdeklödést, hiszen nem feledjük, a jármüvet
késöbb szervizelni is kell, szükségünk van alkatrészekre és
karbantartásra, ezt pedig mindig a legkisebb távolságra érdemes
biztosítani. Amennyiben ez nem lehetséges, mert pl. nincs megfelelö
kereskedés közelünkben, szerezzük be az ajánlatot valamelyik
domináns országos hatáskörrel dolgozó márkaképviselettöl.
A vételár egyedül még nem elegendö a teljes körü összehasonlításhoz,
ragaszkodjunk a tételes és részletes müszaki specifikációhoz,
a garanciális feltételek teljes körü ismertetéséhez, az
esetleges további kedvezmények bemutatásához és nem utolsó
sorban a szállítási határidö rögzítéséhez. A végleges döntést
követöen feltétlenül kössük meg a szállítási szerzödést.
Használt jármű
A használt jármüvek esetében igen nagy súllyal eshet a latba az
a tény, hogy egy viszonylag fiatal egy - két éves jármü akár
30 % -kal is olcsóbb lehet, szinte azonos müszaki színvonal és
tartalom mellett, mint az ugyanolyan vadonat új.
A gyakorlott vagy kalandvágyó fuvaros maga indul neki a világnak
és megpróbálja maga kiválasztani jármüvét valamelyik uniós
ország használt gépkocsi választékából. Egyértelmüen már
nem tudjuk azt mondani, hogy a korábbi években megszokottak
szerint ez lenne a mindenképpen követendö legkisebb költségteherrel
jelentkezö beszerzési forma, hiszen az uniós piacon dominánsan
megjelentek a korábbi szocialista országok állampolgárai, ezzel
alaposan felverték az árakat, illetve lecsökkent a szabadon
fogható jármüvek száma. Ha ennek ellenére még is megtalálnánk
álmain jármüvét, az ár is megfelelönek tünik, mindenképpen
gyözödjünk meg a behozatalhoz elengedhetetlenül szükséges feltételek
meglétéröl, mint pl. EURO II minösítés, esetlegesen
zajcertifikát, eredeti törzskönyv, származási bizonyítvány.
Ha csak a legkisebb mértékben is bizonytalanok vagyunk a magyar
szabályozással kapcsolatosan, inkább forduljunk valamelyik import
tevékenységben járatos szakcéghez, ezzel nagyon sok késöbbi,
esetlegesen súlyos költségkihatással járó problémát kerülhetünk
el. A közvetlenül külföldröl vásárolt jármüvek esetében a
finanszírozás is igen problematikus, az esetek többségében egyáltalán
nem megoldható.
Kellő tapasztalat, kapcsolat hiányában, vagy a belföldi lízing
cégek elvárásai figyelembe vétele mellett egyértelmüen tanácsoljuk
valamely itthoni szakkereskedö ajánlatának elfogadását. Mivel
az árak itt már jelentös eltérést mutathatnak, minél szélesebb
körben próbáljuk meg begyüjteni az ajánlatokat. Elsöként nézzük
meg, "meddig ér a takaró", mekkora összeget fordíthatunk
a beszerzésre. Ez meghatározza a jármü elérhetö életkorát, müszaki
színvonalát is, jelentösen beszükítve a választási kört. Ezt
követöen tájékozódjunk a finanszírozási konstrukciókról is,
visszautalva ezzel elözö számainkban tárgyaltakra. Ragaszkodjunk
a jármüvek forgalomba helyezéséhez, igy elkerülhetjük az itt
gyakran fellépö problémákat, hiszen csak a már forgalomba
helyezett, minden szempontból tisztázott jármüvért kell fizetnünk.
Harmadik lehetöségként a különbözö hirdetési újságokban
megjelent kínálatot is érdemes alaposan áttanulmányoznunk, egy
kis szerencsével nagyon jó vételt is kifoghatunk, jóllehet itt a
legnagyobb a rizikó, tehát minden dokumentumot nagyon alaposan nézzünk
át és az összes létezö módon ellenörizzünk le. A márkakereskedö
közbeiktatása nélküli finanszírozás általában szintén
problematikus, azonban ez egy jó finanszírozás szervezö megbízásával
könnyen megoldható.
A korábbi és ezen számunkban tárgyalt folyamatok csak vázlatos
áttekintésnek tekinthetők, természetesen csak a gyakrabban elöforduló
szituációkat vehettük számba, a jármübeszerzés és a hozzákapcsolódó
finanszírozás szakszerü lebonyolítása nagyon komplex feladat,
ha csak egy kicsit is bizonytalanok vagyunk valamely lépésében,
mindenképpen érdemes megbízni a lebonyolításban szakértö céget,
ennek költsége elenyészö ahhoz a veszteséghez képest, melyet
egy hibás döntés alapján.
|