A korábbi számokban igyekeztünk a
finanszírozások általános lélektanáról globális sémaként
kielégítő képet összeállítani, nagy vonalakban elemezve a
gyakrabban felbukkanó szempontokat, kritériumrendszereket és az
esetlegesen fellépő gondokat. Éppen ideje tehát, hogy néhány
specifikus, gyakran előforduló és nagy érdeklődésre számot
tartó finanszírozási formát alaposabban megszemléljünk, melyek
a gyakorlati életben sokszor fellépve esetlegesen nem teljesen láthatóak
át, és ahol valamilyen formában az általános szabályoktól eltérő
szempontokat is figyelembe kell vennünk a hibamentes lebonyolítás
szavatolásához. Szándékunk szerint tehát szeretnénk néhány
tipikus terület esetében néhány nagyon fontos, az általános és
korábban már tárgyaltaktól eltérő jellemzőt, sajnos a téma
rendkívül bonyolult és átfogó volta miatt, a teljesség igénye
nélkül bemutatni
Személygépkocsi
Ma a magyar vállalkozások zöménél a személygépkocsi beszerzése,
annak finanszírozása és nem utolsó sorban megfelelő lekönyvelése
talán az egyik legáltalánosabban előforduló probléma. Mivel a
személygépkocsi beszerzésére, különös tekintettel a könyvelésre,
költségelszámolásra kifejezetten szigorú szabályok
vonatkoznak, melyek megfelelő alkalmazása a legkisebb rutin jellegű
APEH ellenőrzés során is szinte száz százalékos biztonsággal
kontrollált, nem kell külön ecsetelnünk, mennyire kiemelten és
nagy gonddal kell megtervezni a személygépkocsi vásárlást.
Alapvetően az egyéni és társas vállalkozások elszámolási
rendje között több jelentős különbség van, pl. az egyéni vállalkozók
csak az éves árbevételük 1% erejéig számolhatják el a személygépkocsi
finanszírozásához kapcsolódó költségeiket, míg a társas vállalkozások
esetében ez a korlát nincs. A személygépkocsik esetében a magáncélú
használat ellentételezéseként egységesen az APEH által meghatározott
mértékű adót, az un. cégautó adót kell leróni, mely mértéke
a személygépkocsi értékével progresszívan és sávosan nő,
ezt a költségelemet is mindenképpen figyelembe kell venni a
finanszírozás kiválasztásakor, nehogy "túlvállaljuk"
magunkat. A vállalkozás pénzügyi felelőse ne sajnálja az időt,
járja körbe az érvényes jogszabályokat minden oldalról, a
legcsekélyebb kétség esetén pedig ne szégyelljen a területen
nagy tapasztalattal rendelkező tanácsadó céghez fordulni.
A specifikus szabályok ismeretének hiánya mellett a leggyakoribb
hiba, melyet a vállalkozók elkövetnek, a teherbíró képesség
nem megfelelő felbecsülése, mely akár addig is fokozódhat, hogy
a személygépkocsi fenntartása lesz az egyik legjelentősebb állandó
kötelezettség, ezzel fékezve, vagy akár teljesen visszafogva az
egyéb területekre jutó fejlesztési forrásokat. A személygépkocsi
beszerzésekor, finanszírozásakor tehát minden döntésünket
nagyon gondoljuk át, a költségkihatásokat alaposan és sokszor mérlegeljük,
a szóba jöhető személygépkocsi finanszírozó cégek mindegyikének
ajánlatát nagyon alaposan összevetve döntsünk.
Alapelv legyen, hogy a személygépkocsi szolgáljon bennünket, vállalkozásunkat,
nehogy az érzelmektől elragadtatva, az értelemtől elrugaszkodva
megforduljon a szituáció és mi váljunk a személygépkocsi
rabszolgájává.
Ingatlan, telephely
Egyre gyakoribb igény, a cég működéséhez szükséges
ingatlanok tulajdonviszonyainak rendezése. A legnagyobb biztonsággal
akkor tervezhetjük meg vállalkozásunk jövőjét, ha a működtetéséhez
elengedhetetlenül szükséges ingatlanokat, épületeket saját
tulajdonunkban tudjuk, nem vagyunk kiszolgáltatva a bérbeadók vélt
vagy valós hatalmi helyzetének, mentesülünk a bérleti
jogviszony azon sajnálatos tulajdonságától, hogy bármennyit is
fizetünk a bérlemény után, az soha nem kerül át a
tulajdonunkba.
Az ingatlanfinanszírozás az utóbbi években nagyon határozottan
liberalizálódott, a kamatterhek és a járulékos költségek,
illetékek jelentősen mérséklődtek, egyre több pénzintézet
kapcsolódik be az ilyen jellegű finanszírozásokba, ezért
mindenképpen ajánlatos gazdasági számításokat végezni a bérleti
díj és a törlesztés/lízingdíj összevetésével, hiszen előfordulhat,
hogy hosszabb távon kifizetődőbb a különböző pénzügyi hitel
vagy lízing konstrukcióban megvalósított vásárlás, különösen
az egyre magasabbra növekvő ingatlan árakat is belekalkulálva,
mely tény a vásárlás esetén már a mi hasznunkra dolgozik.
A legegyértelműbb forma egy ingatlan megvásárlására részletfizetés
mellett a jelzáloghitel. Ilyenkor a szakosodott pénzügyi szolgáltató
felértékeli az ingatlant, majd a megállapított érték bizonyos
százalékáig terjedően nyújtanak hitelt. Ezen finanszírozási
forma akkor ajánlott, ha az ingatlan értéke lényegesen magasabb,
mint az igényelt hitelösszeg. Ilyen esetben gyakran még üzleti
tervet sem kell készíteni, az ingatlan maga és a bonítás vizsgálat
elegendő fedezet a hitelnyújtáshoz.
Ha az ingatlan értéke maga nem nyújt elegendő fedezetet, mert
pl. egy új épület építése is szükséges a telek megvásárlásával
együtt, csak a kereskedelmi bankok, egyéb pénzügyi szolgáltatók
különböző projektfinanszírozási konstrukcióit vehetjük igénybe.
Itt nagyon szigorú elbírálási procedúra alapján alakul ki a végérvényes
finanszírozási konstrukció, többek között figyelembe vételre
kerül a nagyon részletes üzleti tervvel prezentált projekt, a vállalkozás
előző és a jövőben előre becsülhető gazdasági tevékenysége.
A döntésig gyakran hónapok telnek el, tehát az időfaktort is
alaposan számítsuk terveinkbe be.
Ingatlan finanszírozás esetén első és legfontosabb annak eldöntése,
mely variáció alkalmazható jobban az adott ingatlanfinanszírozási
esetben, a jelzálog bejegyzésével az ingatlant akár évtizedekre
is megterheljük, a továbbiakban az a projektfinanszírozásba
fedezetként már nem vonható be, jelzáloggal terhelt ingatlan
mellett még a legjobb projekt sem finanszírozható a későbbiekben,
hiszen az épületek helyhez kötött volta miatt mindig a telek
tulajdonjoga, terheltsége a meghatározó.
Adott még egy további ingatlan finanszírozási lehetőségünk
is, az ingatlan lízing, mely gyakorlatilag a normál eszközfinanszírozással
analóg módon működik. Lényeges eltérés az előző két
konstrukcióhoz és a normál eszközfinanszírozáshoz képest
azonban az alapköltségekben jelentkezik, mivel értelemszerűen a
lízingbe adónak az ingatlanra tulajdonjogot kell szereznie, majd a
futamidő végén a tulajdonjognak át kell szállnia a lízingbe
vevőre annak illetékvonzatával együtt. Ismert azonban az
ingatlanforgalmazás magas illetékterhe, mely kétszer is terheli a
lízingbe vevőt, ezért ezt a konstrukciót, jóllehet a
leggyorsabban és a legegyszerűbben kivitelezhető finanszírozási
forma, csak nagyon részletes gazdasági elemzések és a finanszírozások
egyéb lehetőségeinek nagyon alapos összevetése mellett tanácsoljuk.
Még egy apróság, de nagyon megszívlelendő, az ingatlanfinanszírozások
mindegyik formája esetén feltétlenül képviseltessük magunkat
az adott területen járatos ügyvéddel, melyre egyébként minden
ingatlanügylet esetén jogszabályi előírás is utal.
A személygépkocsi és az ingatlan finanszírozás nagyon összetett
volta miatt kiemelten szeretnénk tisztelt olvasóink figyelmét
felhívni a Tranzit Magazin ingyenes tanácsadási szolgáltatására,
melyet a 0630 2277409-es telefonszámon érhetnek el, és ahol a témában
járatos partnereink igyekeznek kérdéseikre választ adni. Kérjük
jelezzék felénk problémáikat, mivel szándékunk szerint a következő
számban néhány jellemző kérdést írásban és részletesen
szeretnénk megválaszolni.
|