Sajnálatos módon a magyar fuvarozók
körében a szakágazatra jellemző krónikus forráshiány következtében,
visszavezethetően a fuvardíjak reál nyereség tartalmának évek
óta folyamatosan csökkenő tendenciájára, a teljesített fuvarok
után esedékes fuvardíjak lassú, nemegyszer akár 90 napig is elhúzódó
fizetési ütemezésére, valamint a kétes követelések egyre növekvő
részarányára, mindinkább időszerű probléma annak eldöntése,
a szükségszerű fejlesztések során milyen járműtípus beszerzése
történjék, elegendő-e a vállalkozás jövedelemtermelő képessége
az új jármű rentábilis fenntartásához, vagy csak használt jármű
beszerzése lehetséges és indokolt.
Amennyiben általában hosszas mérlegelést követően a vállalkozó
előtt körvonalazódik a beszerzésre kerülő jármű típusa, életkora,
máris dönteni kell, elegendő saját szabad pénzeszköz áll-e a
vállalkozás rendelkezésére a beszerzés biztonságos lebonyolításához,
vagy sem. A válasz az esetek többségében sajnos egyértelműen
nemleges, elkerülhetetlen tehát a megfelelő elvi finanszírozási
módozat, illetve forma megkeresése, majd ezt követően annak
gyakorlati adoptálása a tényleges kínálathoz, megtalálva azt a
finanszírozót, amely meg is tudja valósítani a kiválasztott
konstrukciót.
A fenti probléma megválaszolása a fuvarozói kör számára a hiányzó
speciális pénzügyi-gazdasági tapasztalatok miatt általában nem
egyszerű feladat, az alapos mérlegelés igencsak fontos a későbbi
problémamentes szerződés teljesítéshez.
Domináns kérdés az előleg nagysága, amely általában új eszköz
esetében a nettó vételár 20%-a, használt esetén pedig 30%,
vagy magasabb. Figyelembe veendő, hogy minél magasabb az előleg,
általában annál kedvezőbbek a finanszírozási feltételek, a
teljes futamidő alatt fizetendő mellékköltségek és
kamatterhek, a szerződéskötéshez kapcsolódó bonítás vizsgálati
procedúra, ezzel szemben minél kisebb az előleg, annál magasabb
lesz a fizetendő havi vagy egyéb ütemezésű törlesztő részlet,
annál jobban rákényszerül a finanszírozó a mélyebb bonítás
vizsgálatra.
Nagyon fontos a megfelelő finanszírozási forma kiválasztása.
Normál körülmények között egy vállalkozás két finanszírozási
módozat között választhat, mégpedig a klasszikus pénzügyi lízing,
valamint az operatív lízing, mint egyfajta bérleti forma, ahol a
pénzügyi lízing esetében a lízingtárgy tulajdonjogának átadása
egyértelműen a szerződésben rögzített, a teljes beszerzési érték
ÁFA tartalma pedig azonnal kifizetendő az előleggel együtt, majd
visszaigényelhető a megfelelő feltételek megléte esetén, míg
az operativ lízing esetében a tulajdonjog átadása a futamidő végéig
szabadon szabályozható és az ÁFA összege is csupán a
megfizetett törlesztések arányában jelentkezik, mindemellett
bizonyos feltételek megléte esetén az operatív lízing díja költségként
azonnal elszámolható.
Erős dilemma a kétféle konstrukció közötti választás, hiszen
mindkét forma számos előnnyel és hátránnyal is jár, melyek közül
talán a legfontosabb az azonnali ÁFA fizetés kötelezettsége,
hiszen ez a kisvállalkozók számára a beszerzések magas értéke
miatt gyakran áthidalhatatlan, jóllehet ehhez bizonyos fuvaros érdekvédelmi
szervezetek a tagjaik részére biztosítják a szükséges áthidaló
hitelt, melyek kamatszintje és lebonyolítási módja minden körülmények
között javasolt. Amennyiben ez az út nem járható, gyakran maguk
a finanszírozók is kínálnak ÁFA áthidaló hitelt, azonban ezek
odaítélése általában lényegesen problematikusabb, mint az
alapfinanszírozásé, tapasztalatok alapján ezt a megoldást csak
végszükség esetén érdemes igénybe venni. Ennél könnyebben járható
út az úgynevezett nyíltvégű lízingfinanszírozási forma, ahol
az ÁFA tartalom a teljes futamidőre költségmentesen felosztott,
így viszonylag kis ÁFA összeg jelentkezik egyszerre.
A finanszírozás kiválasztásakor meghatározó jelentőségű a
finanszírozásnál alapul vett devizanem is, mely lehet Forint vagy
valamely idegen deviza, jellemzően korábban a DEM-bázis, azonban
napjainkban egyre inkább előtérbe kerül az EURO is. Devizalapú
finanszírozás a domináns devizabevétellel rendelkező vállalkozóknak
ajánlott, ez a forma általában lényegesen kedvezőbb lehet, mint
a Forint bázisú finanszírozás, azonban a forintleértékelés
szerezhet kellemetlen meglepetéseket is. Ennek ellenére viszonylag
kis rizikóval választható a deviza bázisú finanszírozás pl.
nemzetközi fuvarozói tevékenység, vagy rövidebb (max. 3 év)
futamidő esetén.
A legtöbb járműkereskedő egyébként maga is kapcsolatban áll
egy vagy több szakfinanszírozóval, és ajánlatuk mindenképpen
megszívlelendő, azonban gyakran kifizetődő lehet, ha magunk is
megkeresünk néhány más forrást is, főleg ha nem ismerjük ki
magunkat ezen a területen, hiszen már találhatunk néhány olyan
vállalkozást, amelyek leinformálható módon, megfelelő
referenciákkal rendelkezve vállalkoznak finanszírozás szervezésre,
megkeresve az adott eszköz és bonítási szint függvényében a
legjobb finanszírozási formát és finanszírozót. |